Solisten
Simon Heerze
Countertenor Simon Heerze (Amsterdam, 2002) studeert zang klassieke en oude muziek aan het Koninklijk
Conservatorium van Den Haag.
Als solist zong Simon cantates van Bach en Charpentier met onder andere het Westerkerkkoor Amsterdam
en Bach Ensemble Zeist. In december dit jaar is hij altsolist voor Bach Collegium ’s-Hertogenbosch, en in
januari 2024 zal hij Egeo vertolken in Händels Teseo, geregisseerd door Michael Chance CBE op het
Koninklijk Conservatorium. Simons recentste operarol was Arcetro in Peri’s Euridice in januari 2023, ook op
het KC.
Simon is verder actief als koorzanger. Hij zong onder andere onder Daniel Reuss en Paul Agnew in
projecten van het Koninklijk Conservatorium met de Juilliard School of Music, Cappella Amsterdam en het
Orkest van de Achttiende Eeuw.
Toen Simon zeven was, begon hij als jongenssopraantje met zingen. Al snel zong hij als lid van
selectiekinderkoor De Kickers in meerdere producties van De Nationale Opera en Het Nationaal Ballet.
Tussen 2012 en 2019 was hij koorzanger in talrijke uitvoeringen van Bachs Matthäus, onder andere in het
Koninklijk Concertgebouw.
Simon studeert bij Amand Hekkers, Francesca Aspromonte, Peter Kooij en Robin Blaze. In september
2023 nam hij deel aan een masterclass van gevierd countertenor Andrew Watts aan het KC in Den Haag.
Vincent Lesage
De jonge tenor heeft een bijzondere passie voor het barokrepertoire en wijdt zich aan een historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Hij ontwikkelt een flexibele techniek die zich aanpast aan diverse stijlperiodes en genres. Zijn specialiteiten zijn de virtuoze retoriek bij Bach, de lichtheid in de Franse haute-contre-partijen en de “gorgia”-passages uit het Italiaanse seicento. Verder overtuigt hij evengoed in het cantabile van Händel of Mozart en in de diepe expressie van het Duitse Lied. Hij neemt masterclasses bij o.m. Greta De Reyghere, Howard Crook en Udo Reinemann.
Klaartje van Veldhoven
Klaartje van Veldhoven is een sopraan met lef en smaak, aldus het NRC. Ze wordt door critici veelvuldig geprezen om haar uitgesproken kwaliteiten voor oude muziek, met haar kraakheldere stem en integere uitvoeringen. Toch laat ze zich niet graag in een hokje plaatsen. Of het nu gaat om improvisatie, klassieke of hedendaagse muziek met gewaagde bezettingen: Klaartje is een avontuurlijke zangeres die bijzondere artistieke keuzes niet uit de weg gaat.
Ik hou ervan verhalen te vertellen en mensen mee te nemen in de verwondering en kracht van muziek en theater, om de wereld stil te laten staan, en met elkaar even op een ‘andere’ plek te zijn. En op die plek kun je op een wonderlijke en pure manier emoties ervaren.Muziek is – in elk geval voor mij – iets wat beroert en ontroert.
Frans Fiselier
Frans Fiselier studeerde af aan het Sweelinck conservatorium bij Cora Canne Meyer en zette zijn studie voort bij William Murray te Berlijn.
In 1984 won hij drie prijzen op het internationaal vocalistenconcours Den Bosch,(categorie lied) en in 1986 ontving hij de Toonkunst-jubileumprijs,waarna hij een veelgevraagd solist werd bij vele opera- en oratoriumgezelschappen in Nederland. Ook gaf hij concerten met de meeste symphonieorkesten in Nederland.
Frans Fiselier maakte deel uit van de studio van de Nederlandse opera en zong daarna in diverse producties van de Nederlandse opera , La Monnaie te Brussel De Vlaamse Opera , het Onafhankelijk Toneel te Rotterdam en bij de Nationale Reisopera. Bij het Nederlands Blazersensemble vertolkte hij meerdere rollen in speciale bewerkingen van Mozart opera’s
Tot zijn repertoire behoren o.a. Papageno,(die Zauberflöte) Figaro, il conte (Le Nozze di Figaro) Don Alfonso, Guglielmo (Cosi fan tutte) Junius (Lucretia)Malatesta, (Don Pasquale)Belcore (L’elisir D’amore) Garibaldo (Rodelinda) Falke (Die Fledermaus).
Het oratoriumrepertoire van Frans Fiselier omvat vele componisten en vele stijlperiodes,(o.a.Bach’s passionen, Händel’s Messiah, Mozart’s Requiem, Mendelssohn Elias, Verdi Requiem).
Vanaf 2012 is Frans Fiselier als hoofdvakdocent zang verbonden aan het Koninklijk conservatorium te den Haag.